niedziela, 8 października 2017

OBLICZ SWOJE ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE

Witam. Dziś na blogu post o tym, jak obliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne na dany dzień. Czyli ile w przybliżonej wartości powinniśmy jeść każdego dnia. Ja tak naprawdę tylko dwa razy w życiu 'trudziłam się' licząc kalorie, ale być może niedługo do tego wrócę. Na pewno efekty diety są wtedy bardziej widoczne, niż gdy człowiek po prostu je zdrowo, ale tych wartości nie liczy.







Nasze zapotrzebowanie kaloryczne to tak naprawdę CPM (Całkowita Przemiana Materii) i musimy zdawać sobie sprawę, że nigdy nie obliczymy go w 100%, będą to jedynie przybliżone wartości. Chcąc zagłębić się w temat, należy także poznać takie pojęcie jak BMR (Podstawowa Przemiana Materii). Jest to ilość kalorii, które są nam potrzebne do podtrzymania naszych funkcji życiowych. 

Zanim obliczymy zapotrzebowanie, wskażę Wam też współczynniki aktywności, które są potrzebne do wzoru: 

Współczynniki aktywności:
1,0 – leżący lub siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej;
1,2 – praca siedząca, aktywność fizyczna na niskim poziomie;
1,4 – praca niefizyczna, trening 2 razy w tygodniu;
1,6 – lekka praca fizyczna, trening 3-4 razy w tygodniu;
1,8 – praca fizyczna, trening 5 razy w tygodniu;
2,0 – ciężka praca fizyczna, codzienny trening.

W tym wpisie pokażę Wam obliczanie zapotrzebowania na najprostszym wzorze, który niestety nie jest zbyt dokładny, ale według mnie wystarczy dla osoby początkującej.

1. Mnożymy wagę x 24 godziny = podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne (BMR)
2. BMR x współczynnik aktywności = WYNIK OSTATECZNY

Na moim przykładzie:
Moja masa ciała wynosi 52kg, wykonuję lekką pracę fizyczną trenując 3-4 razy w tygodniu (1,6).

1. 52 x 24 = 1248 - moje BMR :)
2. 1248 x 1,6 = 1996,8 to mój wynik końcowy

Teraz, jeśli chcemy schudnąć (zastosować redukcję), ucinamy 200-300 kcal. Natomiast chcąc zwiększyć masę ciała - dodajemy sobie kalorii. Post jest dość ogólnikowy, chciałam wprowadzić Was w temat, ale bez obaw - w przyszłości pojawią się osobne posty dotyczące trudniejszego wzoru, redukcji i masy. Zawsze można też korzystać z kalkulatorów internetowych, które także obliczają nasze zapotrzebowanie. Wychodzę jednak z założenia, że czasem warto dowiedzieć się z czego to wszystko wynika i wiedzieć więcej o swoim organizmie. 



Jeśli któraś z Was, chociażby z ciekawości obliczyła swoje zapotrzebowanie - pochwalcie się tym w komentarzu. :)

ps. Kochani, dziękuję Wam za dość liczne odwiedziny bloga, komentarze i zainteresowanie. Mogę Wam obiecać, że nie pożałujecie. Zapowiadam dużo nowości, wpisy kosmetyczne, recenzje książek i wiele propozycji treningów, które przetestowałam sama. Będą też comiesięczne podsumowania moich działań i pracy nad samą sobą. Już teraz mogę Was zaprosić do regularnych odwiedzin bloga, bo naprawdę będzie warto.


4 komentarze:

  1. Ja na pewno potrzebuje dużo kalorii ;) Muszę przytyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatne dla mnie :)

    Zapraszam do mnie:
    BLOG

    INSTAGRAM

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś liczyłam, teraz juz mi się nie chce ale staram się jesc zdrowo i nie przejadać ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie liczyłam kalorii ale bardzo fajny i przydatny wpis :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przezBlonparia